Jak rozpoznat úroveň STANAG textu: podrobný průvodce s komentovanými příklady

Pokud se připravujete na STANAG 6001 a nejste si jistí, zda vaše psaní odpovídá úrovni SLP 1, 2 nebo 3, tento článek vám poskytne měřítko. Najdete zde tři ukázkové texty k jednomu tématu (pro SLP 1, 2 a 3) vždy s komentářem, proč dané úrovni odpovídají. Porovnejte vlastní výstupy s těmito vzory a snadněji určíte, kam momentálně patříte. Navíc získáte přehled očekávané gramatiky a nejčastějších chyb, které brzdí postup na vyšší úroveň.

1. Popis běžného pracovního dne

SLP 1 (základní):

I wake up at 6. I eat breakfast. I go to work. I come home at 5. I watch TV.

Komentář: Pět samostatných holých vět v přítomném čase prostém, bez spojek a detailů – typický projev úrovně SLP 1.

SLP 2 (rozvinutý popis):

I usually get up at 6 a.m. After a quick breakfast, I drive to work and spend the day in the office. When I return home around five, I like to relax and watch a film with my family.

Komentář: Používá spojky (after, when), časová určení (usually, around five) i přídavná jména – znak úrovně SLP 2.

SLP 3 (formální shrnutí):

My working day typically starts at six o’clock, when I rise and prepare a light breakfast. I then commute thirty minutes to headquarters, where I coordinate administrative tasks and brief my team. Evenings are reserved for exercise or studying, although urgent emails occasionally require my attention.

Komentář: Delší souvětí s vedlejšími větami, variabilní slovní zásoba a trpný rod – to vše ukazuje SLP 3.

2. Popis místa – vojenské zařízení

SLP 1:

The base is big. There are many buildings. It is noisy.

Komentář: Krátké věty, žádné specifické detaily.

SLP 2:

The base is large and contains offices, barracks and repair workshops. Training exercises often make the area noisy, but most soldiers are used to it.

Komentář: Konkrétní druhy budov a příčinná vazba (but).

SLP 3:

The installation comprises an extensive network of command centres, maintenance hangars and accommodation units. While frequent live-fire drills generate considerable noise pollution, the base mitigates its impact by scheduling exercises during daylight hours.

Komentář: Pokročilá terminologie, kontrastní struktura a trpný rod.

3. Vyjádření názoru – povinná vojenská služba

SLP 1:

I think military service is good. People learn discipline.

Komentář: Prosté tvrzení bez argumentů.

SLP 2:

In my opinion, military service should be mandatory because young adults gain discipline and the country gains a trained reserve force.

Komentář: Jednoduchá argumentace s because.

SLP 3:

Although compulsory service temporarily limits individual freedom, it fosters civic responsibility and enhances national resilience – benefits that arguably outweigh the restrictions imposed.

Komentář: Vyvážená argumentace, kontrast, abstraktní slovní zásoba.

4. Shrnutí rozdílů – rychlý přehled

ÚroveňTypické větyLexikální rozsahStylistické prvky
SLP 1 5–10 slov, jedna informace ~ 800 – 1000 slov aktivně bez spojek, lineární výčet
SLP 2 10–20 slov, jednoduché spojky ~ 1500 – 2000 slov aktivně základní argumentace
SLP 3 20+ slov, vedlejší věty 3000+ slov aktivně formální jazyk, kontrast

5. Gramatika podle úrovní

SLP 1 – Minimální jádro
  • přítomný a minulý čas prostý
  • slovesa be, have, go + základní frázová slovesa
  • modální slovesa can, must
  • krátké otázky a zápor (Do you…? I don’t…)
SLP 2 – Propojení vět a časů
  • průběhové časy (přítomný, minulý, budoucí)
  • 1. a 2. kondicionál
  • rozlišení since/for, already/yet
  • modální slovesa should, might
SLP 3 – Pokročilá syntaxe
  • trpný rod ve všech časech
  • 3. kondicionál a smíšené kondicionály
  • modální slovesa v minulosti (could have been avoided)
  • inverze pro důraz (Seldom have I seen…)
  • formální spojky (nevertheless, consequently)

6. Nejčastější chyby podle úrovně

  • SLP 1: vynechání -s ve 3. os. jedn. č. (He workHe works)
  • SLP 2: příliš dlouhá souvětí bez interpunkce
  • SLP 3: kolize pokročilých struktur (chybějící čárky, špatné vnoření vět)

7. Závěr

Přečtěte si znovu ukázkové texty a zkuste napsat své vlastní na stejná témata. Poté porovnejte:

  • délku vět a rozsah spojek,
  • použitou slovní zásobu,
  • úroveň argumentace a formálnosti.

Pokud se vaše psaní nejvíce podobá ukázce SLP 2, ale občas sklouzává k jednoduchosti SLP 1, víte přesně, na čem pracovat. Sledujte pokrok, opravujte časté chyby a vaše úroveň STANAG poroste.