Jak rozpoznat úroveň STANAG textu: podrobný průvodce s komentovanými příklady
Pokud se připravujete na STANAG 6001 a nejste si jistí, zda vaše psaní odpovídá úrovni SLP 1, 2 nebo 3, tento článek vám poskytne měřítko. Najdete zde tři ukázkové texty k jednomu tématu (pro SLP 1, 2 a 3) vždy s komentářem, proč dané úrovni odpovídají. Porovnejte vlastní výstupy s těmito vzory a snadněji určíte, kam momentálně patříte. Navíc získáte přehled očekávané gramatiky a nejčastějších chyb, které brzdí postup na vyšší úroveň.
1. Popis běžného pracovního dne
SLP 1 (základní):
I wake up at 6. I eat breakfast. I go to work. I come home at 5. I watch TV.
Komentář: Pět samostatných holých vět v přítomném čase prostém, bez spojek a detailů – typický projev úrovně SLP 1.
SLP 2 (rozvinutý popis):
I usually get up at 6 a.m. After a quick breakfast, I drive to work and spend the day in the office. When I return home around five, I like to relax and watch a film with my family.
Komentář: Používá spojky (after, when), časová určení (usually, around five) i přídavná jména – znak úrovně SLP 2.
SLP 3 (formální shrnutí):
My working day typically starts at six o’clock, when I rise and prepare a light breakfast. I then commute thirty minutes to headquarters, where I coordinate administrative tasks and brief my team. Evenings are reserved for exercise or studying, although urgent emails occasionally require my attention.
Komentář: Delší souvětí s vedlejšími větami, variabilní slovní zásoba a trpný rod – to vše ukazuje SLP 3.
2. Popis místa – vojenské zařízení
SLP 1:
The base is big. There are many buildings. It is noisy.
Komentář: Krátké věty, žádné specifické detaily.
SLP 2:
The base is large and contains offices, barracks and repair workshops. Training exercises often make the area noisy, but most soldiers are used to it.
Komentář: Konkrétní druhy budov a příčinná vazba (but).
SLP 3:
The installation comprises an extensive network of command centres, maintenance hangars and accommodation units. While frequent live-fire drills generate considerable noise pollution, the base mitigates its impact by scheduling exercises during daylight hours.
Komentář: Pokročilá terminologie, kontrastní struktura a trpný rod.
3. Vyjádření názoru – povinná vojenská služba
SLP 1:
I think military service is good. People learn discipline.
Komentář: Prosté tvrzení bez argumentů.
SLP 2:
In my opinion, military service should be mandatory because young adults gain discipline and the country gains a trained reserve force.
Komentář: Jednoduchá argumentace s because.
SLP 3:
Although compulsory service temporarily limits individual freedom, it fosters civic responsibility and enhances national resilience – benefits that arguably outweigh the restrictions imposed.
Komentář: Vyvážená argumentace, kontrast, abstraktní slovní zásoba.
4. Shrnutí rozdílů – rychlý přehled
Úroveň | Typické věty | Lexikální rozsah | Stylistické prvky |
---|---|---|---|
SLP 1 | 5–10 slov, jedna informace | ~ 800 – 1000 slov aktivně | bez spojek, lineární výčet |
SLP 2 | 10–20 slov, jednoduché spojky | ~ 1500 – 2000 slov aktivně | základní argumentace |
SLP 3 | 20+ slov, vedlejší věty | 3000+ slov aktivně | formální jazyk, kontrast |
5. Gramatika podle úrovní
SLP 1 – Minimální jádro
- přítomný a minulý čas prostý
- slovesa be, have, go + základní frázová slovesa
- modální slovesa can, must
- krátké otázky a zápor (Do you…? I don’t…)
SLP 2 – Propojení vět a časů
- průběhové časy (přítomný, minulý, budoucí)
- 1. a 2. kondicionál
- rozlišení since/for, already/yet
- modální slovesa should, might
SLP 3 – Pokročilá syntaxe
- trpný rod ve všech časech
- 3. kondicionál a smíšené kondicionály
- modální slovesa v minulosti (could have been avoided)
- inverze pro důraz (Seldom have I seen…)
- formální spojky (nevertheless, consequently)
6. Nejčastější chyby podle úrovně
- SLP 1: vynechání -s ve 3. os. jedn. č. (He work → He works)
- SLP 2: příliš dlouhá souvětí bez interpunkce
- SLP 3: kolize pokročilých struktur (chybějící čárky, špatné vnoření vět)
7. Závěr
Přečtěte si znovu ukázkové texty a zkuste napsat své vlastní na stejná témata. Poté porovnejte:
- délku vět a rozsah spojek,
- použitou slovní zásobu,
- úroveň argumentace a formálnosti.
Pokud se vaše psaní nejvíce podobá ukázce SLP 2, ale občas sklouzává k jednoduchosti SLP 1, víte přesně, na čem pracovat. Sledujte pokrok, opravujte časté chyby a vaše úroveň STANAG poroste.